Siirrymmekö maksamisen "halpuuttamisen" aikaan?

Lähimaksaminen jyrää kivijalassa

Minulla oli tilaisuus keskustella kauppiaiden kanssa maksamisen nykytilasta. Yleinen mielipide tuntuu olevan, että tällä hetkellä varsinkin myymälämaksaminen on aika hyvällä tolalla. Asiakkaat maksavat entistä vähemmän käteisellä ja entistä enemmän kortilla. Osittain Koronasta johtuen lähimaksaminen on lyönyt täysin läpi. Teknologiakin on niin kypsää että suuria teknisiä ongelmia ei ole ja maksamisen prosessitkin on jo voideltu liukkaiksi.  Kaiken kaikkiaan maksamisen nykytila myymälässä on hyvä. Ennakoin blogissani muutama vuosi sitten, että ns. vaihtoehtoiset maksutavat kuten esim. Mobilepay, Siirto ja laskulla maksaminen kasvattaisivat osuuttaan myymälämaksamisessa. Ainakaan vielä näin ei ole tapahtunut, vaan Visa ja Mastercard kortit ovat vahvistaneet asemaansa myymälämaksamisessa.

Verkkokaupassa kortti on piilotettu lompakkoon

Toisin on etämaksamisessa eli verkko- ja mobiilikaupassa. "Lock Down" on edistänyt verkko- ja mobiilikauppaa enemmän kuin mitkään kampanjat viimeisten vuosien aikana. Perinteisesti suomalaiset ovat halunneet maksaa ostoksensa verkkopankkinapeilla kotimaisissa verkkokaupoissa ja kortilla silloin kun ostetaan ulkomailta tai matkailuun liittyviä palveluita. Pankkinapit ovat säilyttäneet johtavan asemansa mutta suurimpia kasvajia ovat olleet Mobilepay ja suuremmissa ostoksissa Klarnan kaltaiset Pay Later – laskulla maksutavat.

Pankkinappien hinta puolittuu ja muutkin maksutavat halpenevat sen mukana?

Pankkinappimaksamiseen kohdistuu nyt suuria muutospaineita. "Uusi" maksupalveludirektiivi (PSD2) on avannut "pankkinappimaksamisen" vapaalle kilpailulle. Olemme siirtymässä pankkien hallitsemasta markkinasta tilanteeseen, jossa kuluttajan maksun käynnistäminen pankin ylläpitämältä maksuliikennetililtä on mahdollista ilman erillistä sopimusta/kustannusta pankin ja maksupalveluntarjoajan välillä (PISP). Tämä tulee mullistamaan ”pankkinappimaksamisen” ja yleensäkin maksupalveluiden hinnoittelun. Hurjimmissa spekulaatioissa tililtä tilille maksun hinta kauppiaalle voisi lähentyä viitteellisen tilille maksun hintaa. Tällä on väistämättä vaikutusta kaikkien maksupalveluiden hinnoitteluun.  Siirrymmekö maksamisen "halpuuttamisen" aikaan? 

Elämme mielenkiintoisia aikoja, jossa kauppiaiden on oltava hereillä niin tarjottavien maksutapojen kuin maksamisen kustannusten suhteen. Hyvillä valinnoilla ja nykyisten palvelusopimuksien päivittämiselle voi saada aikaan merkittäviä säästöjä. 

PIN,JO on johtava maksupalveluiden kilpailutukseen erikoistunut asiantuntijayritys Suomessa. Lue lisää palveluistamme ja siitä miten voimme auttaa yrityksia optimoimaan maksamisensa.https://www.pinjo.fi/maksamisen-kilpailutukset